Salta, Cafayate en omgeving, Noord-West Argentinie - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Eric Prinzen - WaarBenJij.nu Salta, Cafayate en omgeving, Noord-West Argentinie - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Eric Prinzen - WaarBenJij.nu

Salta, Cafayate en omgeving, Noord-West Argentinie

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

31 December 2011 | Argentinië, Salta

Daar ben ik weer, maar eerst ga ik het vorige verslag afmaken..saludos! Dat heb ik nu gedaan, en dan nu Salta en omgeving, Salta is een prachtige, levendige stad in het noord-westen van Argentinie. Nog niet zo toeristisch, maar dat zal veranderen, want het klimaat is goed, zeer droog en warm, de natuur is prachtig en ruig, en de mensen zijn aardig. Hier zijn weer veel meer de invloeden uit Bolivia, ander uiterlijk, meer kleurrijk, en armer dan in de rest van Argentinie. Zit in een leuk hostal, iets groter, modern, en er wordt 's avonds voor je gekookt. Vanuit Salta maak ik enkele excursies cq tripjes, de eerste dag Salta en directe omgeving, en vervolgens de verdere omgeving. Dag 2 met een auto door de bergen, de Andes is hier zo ongelooflijk mooi, prachtige rotsformaties, prachtige kleuren, alle kleuren van de regenboog, onder invloed van allerlei mineralen, rood, groen, bruin, paars, rose. We rijden de hele dag door bergen (boven de 4000m), en over de altiplano, de hoogvlakten. De lokale bergbevolking is arm, en probeert te leven van de verkoop van m.n. wollen kleding aan toeristen. We zien ook de Grande Salinas, de zoutvlakten, immens en imposant, lijkt alsof je over water loopt.
Daarna ga ik een paar dagen met de bus naar Cafayate, een dorpje 120 km ten zuidwesten van Salta, toch een reis van ongeveer 4 uur. Maar wat voor een tocht is dat, nog nooit in mijn leven zo'n mooi bergtochtje gemaakt per bus. Een imposante canyon waar je doorheen rijdt, kilometers lang, bergen, rotsen in alle vormen en kleuren, prachtig. Cafayate is een klein gezellig dorpje, leuk hostal. Dorp van wijngaarden, wijnboeren en wijnproeverijen. Ik ga naar een kleine bodega, tevens galeria del arte. Ik kan er nota bene een beetje nederlands praten, want de moeder des huizes is nederlandse, al woont ze al meer dan 30 jaar in Argentinie. wijn geproeft en kunst gekeken, een kunstwerk vind ik zo leuk dat ik de onderhandeling start om het te kopen. we komen er uit, en het hangt nu, netjes opgespannen, aan mijn muur. Een mooie herinnering. De dag erna een mountain bike gehuurd, en de omgeving per fiets verkend, heerlijk relaxed is dat. Mooie, warme avonden op een dorpsplein met veel restaurants en muziek. Weer terug met de bus naar Salta.
Dan is het oudjaar. We vieren een groot feest in het hostal, BBQ, veel drank o.a. tequilas, superfeest, maar 1 januari kon ik verder afschrijven, giga kater. Daarna ga ik nog een paar dagen met de bus naar het noordelijkste puntje van Argentinie. Naar Iruya, een werkelijk ydillisch bergdorpje in de Andes. Een adembenemende busreis in een aftandse bus, over onverharde wegen, langs diepe ravijnen, hairpins, waar zijn de vangrails...die zijn er niet, heb veel vertrouwen in je buschauffeur. In Iruya naar een piepklein casa de familia, een kamer met 6 anderen, we gaan hier ver ver terug in de tijd, wat een rust, wat een uitzicht! De volgende dag ga ik al vroeg op pad voor een bergwandeling door de rivier naar San Isidro, alleen te bereiken te voet of met ezel. strakblauwe lucht, rode bergen, wilde rivier, die ik maar liefst 10 keer moet oversteken om mijn doel te bereiken. gelukkig kom ik onderweg een fransman tegen, en we besluiten samen te lopen, want alleen is toch wel een beetje link, mocht er iets gebeuren.
Uiteindelijk komen we in San Isidro, hoog in de bergen, en drinken daar koffie in een simpel klein cafeetje, en kletsen wat met de vrouw des huizes en haar enthousiaste, lieve dochtertje. De terugweg besluiten we niet door de rivier, maar bovenlangs door de bergen te doen. Prachtig, maar zonder gids eigenlijk onverantwoord. We lopen op een paadje van 2 schoenen breed, met aan de linkerhand een ravijn van 200 meter diep. Ben niet echt bang aangelegd, maar nu krijg ik toch wel de kriebels. Op enig moment moet ik een sprongetje maken op dat paadje van gruis om verder te kunnen, en dan zeg ik 'ho ho' tegen mezelf. Een missertje, en ik kan het nooit meer navertellen.... Dus ik besluit terug te gaan en door de rivier terug te keren. De fransman gaat alleen verder. Ik heb er nog nachten van gedroomd...van de val in het ravijn...brrrr.
Toen weer terug met de bus, richting Salta, maar met (hotel) stops in de prachtige dorpjes Humahuaca en Tilcara.
In Salta nog een avond, kom ik Claudia tegen in het hostal, en zij neemt me 's avonds mee naar een typisch folkloristische saltaniaanse avond met veel muziek en dans. Een superavond!
De dag daarna naar het vliegveld om naar Buenos Aires terug te keren.

  • 31 December 2011 - 17:02

    Ingrid En Pim:

    ha die Erik.
    We hebben je goed gevolgd, maar wel lekker met rust gelaten.
    Maar nu even niet.......
    EEN SPRANKELEND, GEZOND EN GELUKKIG 2012 toegewenst!!!!!!!

    Fijn dat je bijna weer terug bent,
    liefs Pim en Ingrid

  • 31 December 2011 - 17:15

    Cor Van Esch:

    Ezeltje prikje spelen is altijd leuk
    Heel fijne dagen nog en een gelukkig nieuwjaar

  • 01 Januari 2012 - 19:44

    Ivo:

    Eric jongen, de allerbeste wensen voor 2012. Jij bent het jaar in elk geval al zeer bijzonder begonnen...nu wij nog (grapje).

    Zijn net terug uit Krimml, soeparhhh! Geweldige sneeuw en weer, wel iets koeler dan bij jou. Blijf ze genieten en ga je nog werken daar in Argentina?

    Greetz Ivo

  • 02 Januari 2012 - 09:15

    Robert Koning:

    zo jongen, inmiddels weer nuchter?? ben benieuwd hoe je daar oud & nieuw gevierd hebt!! Allerbeste wensen overigens en tot over een 10-tal dagen!!

  • 02 Januari 2012 - 16:36

    Vivian:

    Happy new year!! xx

  • 03 Januari 2012 - 11:31

    Peter En Cecile:

    Hey broertje,

    Wij wensen jou een te gek, gelukkig, gezond, sportief, liefdevol en een heel mooi NIEUWJAAR!!!!!!!!!!!!!!!!

    xxx

  • 04 Januari 2012 - 23:38

    Danielle Coolen:

    Prachtig...
    Ik wens je immens veel geluk en liefde in 2012!
    Geniet nog van je laatste dagen on the road...daarna is het weeral 'back to life, back to reality', back to the present time...'

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eric

Actief sinds 19 Sept. 2011
Verslag gelezen: 1387
Totaal aantal bezoekers 46741

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2011 - 12 Januari 2012

Zuid-Amerika

Landen bezocht: