Cartagena, Santa Marta en Parque Nacional Tayrona - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Eric Prinzen - WaarBenJij.nu Cartagena, Santa Marta en Parque Nacional Tayrona - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Eric Prinzen - WaarBenJij.nu

Cartagena, Santa Marta en Parque Nacional Tayrona

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric

13 November 2011 | Colombia, Santa Marta

Ok, dus van Medellin op 6 november met het vliegtuig naar Cartagena de Indias, historische stad aan de colombiaanse caribische kust. Dat merk je dus meteen als je het vliegtuig uit stapt. Bloedje heet, vochtig, sfeer...heerlijk na al die grote steden. Hostal in een wijkje net buiten de ommuurde stad, veel buitenlandse backpackers, beetje onderkomen, maar veel sfeer. Heel simpel hotel, wat verwacht je meer voor 12 euro. Tijdens mijn korte wandeling naar de ommuurde stad zeker 3 keer aangesproken door enkele 'dames', zo'n buurt dus ook. Maar dan kom je in het hart van de stad, wow wat een stad, fantastisch, aanrader eerste klas, terrassen, prachtige oude koloniale gebouwen, prachtige kerken en dus veel meer toeristen dan tot nu toe gezien. Op een terras boven op een van de stadsmuren biertje besteld, raak in gesprek met 2 leuke donkergekleurde meiden, nee...niet wat jullie denken..gewoon 2 meiden uit Medellin en Barranquilla die ook een uitje doen naar Cartagena. Gezellig wat gedronken en wat rond gewandeld en gegeten. Overal muziek en feest want Cartagena viert ook 200 jaar vrijheid en onafhankelijkheid. De volgende dag n met de boot naar een van de eilanden met de witte stranden, Islas Rosarias. Een van de 2 meiden, die uit Barranquilla, ze heet Erica nota bene, gaat gezellig mee. Prachtig wite stranden, heerlijk dagje dus. Verder nog uitgebreid de stad bekeken, nog even naar het nieuwe deel met hotels en appartementen aan het strand etc. 's avonds nog even naar de kroeg naast mijn hostal met live bandje, beetje salsa gedanst..
Volgende dag met de bus naar Santa Marta, badplaats iets meer naar het noorden, wat rustiger en minder mooi en spannend, maar vandaar uit ga ik dus naar het Parque Tayrona, waarvan men zegt dat het de stranden tot de mooiste van de wereld behoren. Dus de volgende dag vroeg op, de locale bus vanuit de markt van Santa Marta, genomen, richting de ingang van het park (zie google maps), zo'n 30 km, uurtje dus. Bij de ingang van het park eerst een busje om wat verderop in het park te komen om van daaruit verder te lopen. In het busje tevens 3 amerikaanse jongens en een mexicaan. Busje dropt ons bij het begin van het pad dat via een pad door de jungle moet leiden tot de prachtige stranden in diverse baaien. Dat is ook het mooie van Parque Tayrona, iedereen moet eerst 2,5 a 3 uur wandelen over het junglepad om bij de stranden te komen, dus weinig toeristen, geen herrie, geen gebouwen, alleen maar cabanas, tenten en hangmatten. Na een fantastische wandeling komen we aan bij het strand van San Juan de Cabo. prachtig, met 2 strandjes, en wat hutten (restautantje, winkeltje, 'douches'). Ik neem een hangmat in een cabana op een rots in de oceaan, een van de 16 die er hangen (zie foto). Dag verder doorgebracht met genieten, zwemmen, voetbal kijken met wat locals (colombia-venezuela, voorronde mundial 2014), en tot slot beetje bier en rum drinken met de amerikanen. Daarna de hangmat in, idyllisch maar slecht geslapen, beetje koud met die zeewind, en het ligt voor geen meter...maar prachtig, beetje paradijs is het wel, plek voor een tweede huwelijksreis...
volgende dag rond 13.00 uur weer teruggewandeld en bus genomen naar Santa Marta. Daar ben ik nu (zondag) nog, ga nog naar Taganga en strand van Rodadero. Dinsdag vliegtuig naar Bogota, dan vlucht naar Quito zoeken. Al met al mooie dagen gehad, saludos, abrazo, Eric

P.S. Nog even iets over eten en drinken. Ik drink ontzettend veel verse sappen, van maracuya, sinaasappels, ananas etc. heerlijk. Drinken hier veel bier, geen wijn. Verder eten ze hier ontzettend veel rijst, arepes (koekjes van mais) en patacom (gebakken groene, grote bananen, niet zoet), allemaal als soort van brood.

• 14 November 2011 - 06:55

Ingrid Romme:

He Eric,

Werkelijk niet gewoon wat jij allemaal meemaakt. Wij hebben het hier ook leuk, koud, mist, werken ha ha ha
    Super dat je zo geniet. Ik blijf je volgen met je reiservaringen.
    Heel veel liefs
    Ingrid

• 14 November 2011 - 17:09

Ivo:

Ha Eric,

Je maakt het goed, dat maak ik op uit de schrijfsfeer waarin je je epistels opstelt.

Wanneer begint trouwens dat vrijwilligerswerk? En what about 2e huwelijksreis? Heb ik iets gemist...

Blijf je volgen. Afgelopen week genoten in jouw thuisstad van Glow. Wow. Volgend jaar ben je d'r weer bij. groet Ivo vanuit een fris en donker Veldhoven

• 14 November 2011 - 19:46

Cecile En Peter:

Hey Eric,
    Wat zul jij ontspannen, gezond en relaxed thuis komen, heerlijk!
    Geniet maar lekker in je handmat.
    Hier alles oke.
    Kusjessssssssss

• 14 November 2011 - 19:47

Cecile En Peter:

Mooie foto`s trouwens.....

• 14 November 2011 - 20:09

Hans Schnapps:

Eric ! In een woord SUPER !!!!!

Grusse aus Holland !

• 16 November 2011 - 19:47

Judith:

Hoi Eric, leuk wat details van je reis te kunnen lezen!Het ziet er uit als een prachtige ervaring. Je moeder was vanochtend bij me. Samen even naar de foto's gekeken, Voor je vader print ik het verslag nog uit. Groeten!